WEKO3
アイテム
文系大学生を対象としたプログラミング教育におけるプログラム作成能力を支えるコンピテンシー解明への取組み紹介
https://shobi-u.repo.nii.ac.jp/records/674
https://shobi-u.repo.nii.ac.jp/records/674cc7a34d1-43c6-4391-a5c9-c65d07cbcf3e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-06-06 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | 文系大学生を対象としたプログラミング教育におけるプログラム作成能力を支えるコンピテンシー解明への取組み紹介 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | An Introduction on Competency to Support Programming Ability in Programming Education for University Students | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | プログラミング教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | コンピュータサイエンス | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | コンピテンシー | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | programming education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | computer science | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | competency | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12312312 | |||||||||||
著者 |
恩田, 憲一
× 恩田, 憲一
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
尚美学園大学 芸術情報学部 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Shobi University | ||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 紹介 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Introduction | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | プログラミング学習に対し国を挙げての政策的な取組みが欧米を中心として盛んになり始めている。我が国でも文部科学省が2020 年から小学校プログラミング教育の必修化を掲げているが、プログラミング学習は単にコードが書ければ良いというものではなく、その背景にはコンピュテーショナル・シンキング、コンピュータサイエンス、プログラミング的思考、システム思考、ビジネスモデル発想・構想能力などの多様な能力が控えていると考えられる。本稿は小学校におけるプログラミング教育のコンピテンシーの研究の前段として大学生へのプログラミング教育におけるプログラム作成能力を支えるコンピテンシー案作成に関する研究過程の報告である。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Policy-based efforts to raise national level for programming learning are starting to flourish mainly in Europe and the United States. Even in Japan, Ministry of Education, Culture, Sports,Science and Technology, are setting up compulsory education for elementary school programming education since 2020. However, programming academic education is not merely to write code, but backgrounds include computational thinking, computer science, various abilities such as thought,system thinking, business model thinking, and conception ability are needed. This research aims to prepare a competency proposal to support the ability to prepare programs in programming education for university students as a precursor to the competency of programming education in primary school. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 尚美学園大学芸術情報研究 en : Journal of Informatics for Arts, Shobi University 巻 30, p. 55-61, 発行日 2019-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | 尚美学園大学芸術情報学部・大学院芸術情報研究科 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1882-5370 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | 40021878788 |