@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000085, author = {安倍, 大輔 and ABE, Daisuke}, journal = {尚美学園大学総合政策研究紀要, Bulletin of policy and management, Shobi University}, month = {Sep}, note = {現代社会において子どもの運動不足と太りすぎや肥満の問題は日本のみならず先進諸国に共通する問題であり、特にスコットランドでは深刻な問題となっている。スコットランドでスポーツ行政を実質的に担っているスポーツ・スコットランドは国民が健康な生活を送ることを目的とした政策を1998年から展開しているが、その中でも特に子どもに関しては、既に1996年から開始されていた「学校スポーツ・コーディネーター」制度の成果を踏まえ、その対象を初等学校へと拡大・発展させた「アクティブ・スクール計画」を2003年から開始している。アクティブ・スクール計画の中心は初等学校や中等学校において、子どもたちの運動やスポーツ活動を援助し、その充実を図ることを目的とする「アクティブ・スクール・コーディネーター」制度である。アクティブ・スクール計画とアクティブ・スクール・コーディネーターの活動は子どもたちの運動やスポーツへの参加の促進に対して積極的な効果があるということが、評価レポートによって示されている。その結果スコットランド政府から追加予算を得て継続され、今後も子どもたちに学校内外でより良い運動・スポーツの環境を提供することが期待されている。, It has been widely noted that in this day and age most developed nations, including Japan, are experiencing problems regarding the health of children and their general lack of physical activity and participation in sports. A general trend has seen that children now have decreased opportunity for physical activity, but are consuming a greater number of confectionaries and foods high in BTU. This is a serious issue for the United Kingdom, but in particular, Scotland. In Scotland, 'sportscotland'; a governing body which makes and implements policies for sport, released 'Sport21 2003-2007: The National Strategy for Sport Shaping Scotland's Future', which made reference to the health of the nation and amount of participation in physical activity and sports. 'Sport21 2003-2007' made special mention for the necessity of encouraging children to play more sports and become physically active, and proposed the policy 'Active Schools' as a solution to the current inactivity of children throughout Scotland. For the long-term and firm success of the program, sportscotland put a pilot-program in place, which was then evaluated. Based on these results, sportscotland began the 'Active Schools' program throughout Scotland's schools in 2003. The 'Active Schools' program consists of 'Active School Co-ordinator (Primary/Secondary)' and 'Active School Manager'. The 'School Sport Cooridinator' was first initiated, which provided support for sports and physical activity in the secondary school level. The 'Active Schools' program includes the 'School Sport Coordinator' and expands the Coordinator system to primary schools. Co-ordinators play an important role in the promotion of sports and physical activity to children, by providing such support as working with teachers in Physical Education classes and training volunteers who work with sports for children in after school programs., 2, KJ00004909862, 論文, Article}, pages = {13--25}, title = {スコットランドの子どもスポーツ政策についての一考察 : 「アクティブ・スクール計画」を中心に}, volume = {10}, year = {2005}, yomi = {アベ, ダイスケ} }