@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000777, author = {仲井, 勝巳 and NAKAI, Katsumi}, journal = {尚美学園大学総合政策論集, Shobi jounal of policy studies, Shobi University}, month = {Jun}, note = {資料, Materials, 本稿は,新型コロナウイルス影響下の大学教職課程前期「理科」及び後期「理科教育法」に着目し,学生のアンケートや振り返り記述から授業実践を整理した。アンケートの回答数から概観としての考察となった。その結果,前期・後期とも主体的な学びになることがわかった。しかし,前期は,すべて同時双方向型オンライン授業となったことから,対話的な学びは困難な傾向であった。また,理科特有の観察実験の取り組みに対して課題が残った。後期は,オンライン授業と一部対面授業のため,完全なオンライン授業と比べ,対話的な学びとなる傾向があった。学生は,対面授業を求めていることがわかった。また,対面授業時の観察実験や模擬授業,オンライン授業時のブレイクアウトルームの活用から,対話的な学びが期待されることを事例的に示した。今後もコロナ禍の影響を鑑みて,大学の対面授業やオンライン授業,ハイブリッド型の授業等を工夫は必要とされるだろう。, This paper focused on the first half "science" and the second half "science education method" of the university teaching profession course in Corona, and organized the lesson practice from the student questionnaires and retrospective descriptions. From the overview of multiple questionnaires, it was found that both the first and second semesters will be independent learning. However, in the first semester, it tended to be difficult to learn interactively because all the classes were simultaneous interactive online classes. Issues remained for the efforts of observation experiments peculiar to science. In the latter half of the year, online lessons and some face-to-face lessons tended to be more interactive than complete online lessons. The students were looking for face-to-face lessons. It was shown as an example that interactive learning is expected from observation experiments during face-to-face lessons, mock lessons, and utilization of breakout rooms during online lessons. In the future, there are concerns about corona damage, and it is thought that further ingenuity such as face-to-face classes at universities, online classes, and hybrid-type classes will be necessary.}, pages = {35--48}, title = {大学教職課程「理科」及び「理科教育法」の授業に関する研究 : 新型コロナウイルス影響下の取組から}, volume = {34}, year = {2022}, yomi = {ナカイ, カツミ} }