@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000770, author = {川本, 勝 and KAWAMOTO, Masaru}, journal = {尚美学園大学スポーツマネジメント研究紀要, Bulletin of sport management, Shobi University}, month = {Jun}, note = {論文, Articles, 2021年4 月22日に国際オリンピック委員会(IOC)がe-Sports イベント「Olympic Virtual Series(OVS)」を正式発表した。しかし、日本の大学にはe-Sports が学べる学部や学科などが無いことが解った。 そこで、筆者は、e-Sports についての体系的な教育の普及がまだまだ必要であると考えた。筆者は、今回、特に、受講生がe-Sports に用いるゲームソフトの設計と制作を体験し、また、競技も体験でき、更に技能の練習もできる実習授業を考案した。この科目は、大学などの新入生のほぼ全員が履修する情報リテラシーの知識とスキルを基礎にして履修できるe-Sportsへの応用科目の一種である。 その結果、筆者が担当した留学生に限ったものではあるが、以下の結果が得られた。半数以上の留学生は程度の差はあるがe-Sports について興味がある。今回の授業では留学生が自作したゲームソフトをプレイしてゲームが終了するまでに要したそれぞれの時間を計測した。その結果、留学生61名の内の58名が筆者の計測結果(25.6秒)より成績が悪かった。従って、練習をすれば結果は必ず向上すると、筆者は考える。 以上の結果から、このような実習授業は、e-Sports教育として、特に有効であると筆者は考える。, On April 22, 2021, the International Olympic Committee (IOC) officially announced the e-Sports event “Olympic Virtual Series( OVS)”. However, it turned out that Japanese universities do not have any faculties or departments where e-Sports can be studied. Therefore, the author thought that it was still necessary to disseminate systematic education on e-Sports. This time, the author devised a practical lesson in which students can experience the design and production of game software used for e-Sports, experience competitions, and practice skills. This course is a kind of applied course to e-Sports that can be taken based on the knowledge and skills of information literacy that almost all new students such as universities take. As a result, the following results were obtained, although it was limited to the foreign students in charge of the author. More than half of the foreign students are more or less interested in e-Sports. In this class, it was measured each time required for the game to end by playing the game software made by the foreign students. As a result, 58 out of 61 the foreign students performed worse than the author's measurement result (25.6 seconds). Therefore, the author thinks that the result will surely improve if practice is done. From the above results, the author thinks that such practical lessons are particularly effective as e-Sports education.}, pages = {1--19}, title = {情報リテラシーで始めるe-Sportsの教育}, volume = {4}, year = {2022}, yomi = {カワモト, マサル} }