@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000768, author = {島田, 美織 and SHIMADA, Miori}, journal = {尚美学園大学総合政策研究紀要, Bulletin of policy and management, Shobi University}, month = {Mar}, note = {研究ノート, Research Notes, 本研究は、公立小学校の英語教育に向けた英語の歌の活用についての考察である。授業で英語の歌を学習すると、子どもたちはそれを喜んで親の前で披露する。Paul(2003)は、歌は子どもの集中力と記憶力に効果的に作用すると述べている。Slattery and Willis (2003)は、歌は子どもたちに「英語学習は簡単」と感じさせる効果があると主張する。更に、根岸 (2010)は、歌は英語学習を楽しくする「魔法のツール」であると言及する。筆者は以前複数の語学学校に所属し、その間子どもの英語学習に効果がある様々な英語の歌に触れた。その後、英語や日本語で歌われている童謡の音楽をベースにした英語学習のための替え歌を作成した。本稿ではこれらの歌と先行研究で発表された歌を紹介すると共に、数年前に行った英語の歌に関する教員アンケートの結果と、学生たちが好んで使用する音楽のリストも披露する。その他、物語を歌に乗せて読むことができる絵本を紹介する。最後に、児童英語教育における英語の歌の更なる可能性について追究する。, This study discusses song use in young learners’ English education specifically in Japanese public elementary school settings. Children find pleasure in learning songs which they can take home with them and sing to their parents. According to Paul (2003), songs enable children to focus better and remember things with less difficulty. In addition, Slattery and Willis (2003) suggest songs are greatly helpful for children to feel ‘English is easy’. Moreover, Negishi (2010) defines English songs as a ‘magic’ tool to create fun English lessons. While belonging to various language schools in the past, the author learned many songs to inspire children’s interests into English words and phrases, and later created some songs based on the familiar music of English and Japanese traditional songs. Those songs and other interesting songs the author discovered from some EFL professionals are introduced in this paper. The paper also shares the data of song use with English teachers of children who participated in the survey some years ago as well as the recent students’ feedback on songs. Additionally, the songs based on the storybooks are also displayed. The paper explores further potential of song use in children’s English classes.}, pages = {43--51}, title = {童謡など既存の曲を用いた児童英語のための替え歌の作成と活用}, volume = {38}, year = {2022}, yomi = {シマダ, ミオリ} }