@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000754, author = {坂本, 邦彦 and SAKAMOTO, Kunihiko and 北久保, みゆき and KITAKUBO, Miyuki and 平井, 希依 and HIRAI, Kie}, journal = {尚美学園大学スポーツマネジメント研究紀要, Bulletin of sport management, Shobi University}, month = {Dec}, note = {論文, Articles, チアダンス作品の創作にあたり、コリオグラフィー/振付がどのように構想され、完成へと向かっていくかについてVERITAS作品をもとに分析するとともに、チアダンス作品を言語化し記録にとどめる方法を考察していく。作品や選手の動きに込められたテーマやストーリーは、作品づくりの鍵を握る。また、音源の構成は、振付と密接に関係しながら、その作品の全体像を決めていくことになる。どのような楽曲を使用するか、速度の変化や効果音を有効に利用するにはどのようにすればよいかという点とともに、それらが大会規定に記された音楽ガイドラインに即したものであることが必要である。振付は競技全般に影響をおよぼすものであり、ジャッジによるスコアシート上の評価の全項目に関わっている。作品研究の趣旨は、身体の動きを客観的に記録することに留まらず、作品のストーリー、ジャッジによる評価、コメントなど言語化されたデータを合わせて記録し、それが全体のコンテクストの中でどのような意味を持つか、演じる側の解釈とともにジャッジによる解釈も言語化することにより、これまでの大会演技を記録する方法を考察することにある。「チアダンス文化論Ⅰ」では、作品研究として海外大会で演じた4 作品を取り上げた。本稿では、国内大会で演じた6作品を取り上げる。, This study aims to analyze how choreography in competitive cheer dancing is involved in the creation of the work, including a comparison of sound sources and music licenses between Japan and the United States, and to investigate verbalization and recording of the cheer dancing work. Dance, technique, formation, and expression are essential elements in the choreography of competitive cheer dancing. In addition, the key to creating the work is the theme and story of the work and physical movement. The composition of the sound source is closely related to the choreography and determines the overall work. It is necessary to be in line with the music guidelines stated in the competition rule book, as well as what type of music to use and how to edit it to use speed changes and sound effects effectively. The choreography affects the overall competition, and it is involved in all the items evaluated on the score sheet by the judges. The purpose of work research is not limited to objectively recording physical movements, but also recording verbalized data, such as the narration of the work, evaluation by judges, and comments, which represent the overall context. Thus, in this study, performances in previous competitions were explored by verbalizing the interpretation of both the judges and the performers. The study represents an overview of six performances that were part of national competitions.}, pages = {67--111}, title = {チアダンス文化論(2)コリオグラフィーと作品研究}, volume = {3}, year = {2021}, yomi = {サカモト, クニヒコ and キタクボ, ミユキ and ヒライ, キエ} }