@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000751, author = {川本, 勝 and KAWAMOTO, Masaru}, journal = {尚美学園大学スポーツマネジメント研究紀要, Bulletin of sport management, Shobi University}, month = {Dec}, note = {論文, Articles, 新型コロナウィルス感染症(COVID-19)によるパンデミックの長期化によって、多くの大学でオンライン授業が2021年度も続いている。 ところで、一般に、学生のパソコンもしくはモバイル機器の所有率が100%に満たない場合、それらの使用を前提にしたオンライン授業の実施はできない。 しかし、スマートフォンないしiPhone の所有率が100%の場合、パソコン(モバイル機器)の代替として、それらを使ったオンライン授業を新たに開発すれば、オンライン授業の実施は可能である。この場合、Word やExcel、PowerPoint のフルセットを使用するレポートの作成は出来ない。 特に、筆者が東京都内で授業を担当している専門学校の留学生クラスではパソコンの所有率が100%ではないが、スマートフォンないしiPhoneの所有率は100%である。 そこで、筆者はスマートフォン(iPhone)とGoogle-site、Face-Book を使った新たなオンライン授業を開発し、筆者が授業を担当する学校で研究授業を実施した。 その結果、スマートフォン(iPhone)とGoogle-site、Face-Book を使った新たなオンライン授業の実施は可能であることが解り、受講生の86%からポジティブな評価を得た。 以の結果から、Word やExcel、PowerPoint を一切使わない科目では、スマートフォン(iPhone)を使った新しい形態のオンライン授業が広く可能であると筆者は考える。, Due to the prolonged pandemic caused by the new coronavirus infection( COVID-19), online classes continue in 2021 at many universities. By the way, in general, if a student's personal computer or mobile device is less than 100% owned, online lessons cannot be conducted on the premise of using them. However, if the ownership rate of smartphones or iPhones is 100%, online lessons can be conducted by developing new online lessons using them as an alternative to personal computers( mobile devices). In this case, it is not possible to make a report that uses the complete set of Word, Excel, PowerPoint. Especially, in the international student class of the vocational school where the author is in charge of classes in Tokyo, the ownership rate of personal computers is not 100%, but the ownership rate of smartphones or iPhones is 100%. Therefore, the author developed a new online lesson using a smartphone (iPhone), Google-site, and Face-Book, and conducted a research lesson at this school. As a result, it was found that it is possible to conduct new online lessons using smartphones (iPhone), Google-site, and Face-Book, and 86% of the students gave a positive evaluation. From the above results, the author thinks that new forms of online lessons using smartphones (iPhone) are widely possible in subjects that do not use Word, Excel, or PowerPoint at all.}, pages = {13--29}, title = {スマートフォンで始めるオンライン授業}, volume = {3}, year = {2021}, yomi = {カワモト, マサル} }