@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000729, author = {丹野, 傑史 and TANNO, Takahito}, journal = {尚美学園大学総合政策研究紀要, Bulletin of policy and management, Shobi University}, month = {Mar}, note = {論文, Articles, 特別支援教育を専門としない教職課程の学生を対象にした、教職課程コアカリキュラムの事項「特別の支援を必要とする幼児、児童及び生徒に対する理解」に関する講義科目において、オンライン講義実践の省察を行った。具体的には、学生の特別支援教育に関する前提知識(用語の理解, 障害の認知度)を明らかにした上で、当該事項の中核的な内容である自立活動について、講義を通じたイメージの変容を調査した。その結果、自立活動の目標・内容の抽象さ、具体的な障害による学習上または生活上の困難の想起のしにくさ等から、自立活動の指導に対するイメージは目標の文言に留まっている様子が看取できた。講義の目的を達成していくために、理念や内容の概念的な説明だけでなく、具体的な障害による困難、自立活動の指導実践の紹介を通して、自立活動のプロセスの理解を促す必要性があることが分かった。, The purpose of this study was to reflect on the lecture of “understanding for children with special support needs”, which is based on core curriculum in teacher training programs. Knowledge of special needs education(special needs education, inclusive education, reasonable accommodation, universal education)and recognition of disabilities (visual impairments, hearing impairments, intellectual disability, physical disabilities, health impairments, developmental disabilities)was surveyed and image and its change of “Jiritsu-Katsudo”was to examined through reaction-paper of students. As a result, Studentsʼ understanding of “Jiritsu-Katsudo” was just only reflected on wording of the aim of “Jiritsu-Katudo”, due to abstraction of wording aim or contents, difficulties in imaging learning or living difficulties of children with disabilities. In order to improve the purpose of this lecture, it is necessary to promote understanding the process of “Jiritsu-Katsudo” through the introduction or exercise on actual learning or living difficulties of children with disabilities, and teaching example of “Jiritsu-Katsudo”.}, pages = {55--69}, title = {特別支援教育を専門としない教職課程の学生に対する自立活動の理解を促すための講義実践}, volume = {37}, year = {2021}, yomi = {タンノ, タカヒト} }