@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000722, author = {中野, てい子 and NAKANO, Teiko}, journal = {尚美学園大学芸術情報研究, Journal of informatics for arts, Shobi University}, month = {Jan}, note = {研究ノート, Research Notes, 本研究は、学習者が多読を行う際に適切な読み物のレベルを判定するオンライン版「多読のための語彙レベルテスト」の有用性を検証しようとするものである。このテストの目的は、独学で多読をする学習者が適切なレベルの読み物を選択することの支援である。オンライン授業の課題の一部として、テストの受験と多読を行った学習者の読書記録とアンケートをもとに、次の2 点から分析した。まず、判定されたレベルと学習者がはじめに選んだレベルの一致度、そして、学習者が多読を続ける際に選んだレベルとはじめの読み物の難易度との関係である。アンケートでは70% の学習者が、テストがあった方が良いと回答した。読書記録の分析から得られたデータをもとに考察した結果、学習者が読み物を選ぶ際、テストの結果を参考にしていることが示唆された。, This study examines the usefulness of an online vocabulary level test for extensive reading which indicates an appropriate level of graded readers for learners to start reading from. The purpose of this test is to support learners to choose their first book. Based on the book review sheets and answers to a questionnaire by students who took the test and read graded readers as part of a remote course, this study analyzed the following two points: the correspondence of the test result to the level at which learners read, and the relationship between the difficulty of the first book they read and the level they chose next. 70% of the learners said that the test was helpful. The results of the book review sheets suggest that learners refer to the test results when choosing books.}, pages = {71--79}, title = {多読のためのオンライン語彙レベルテスト : 適切なレベル選択の一助として}, volume = {33}, year = {2021}, yomi = {ナカノ, テイコ} }