@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000717, author = {八木, 慶太郎 and YAGI, Keitaro}, journal = {尚美学園大学スポーツマネジメント研究紀要, Bulletin of sport management, Shobi University}, month = {Dec}, note = {研究ノート, Research Paper, 図書館の利用者は、特定の資料のタイトルや著者名を予め明確に念頭に置かず、自らの情報要求に応じた資料を、特定の主題からの検索(主題検索)によって入手することも多いことから、図書館の蔵書目録では、各資料の主題が「分類記号」や「件名標目」といった項目のデータとして明記されるようになっている。実際には、利用者は主題検索の際もタイトルからの検索の設定で検索を行う傾向が強いが、情報検索を効果的に行うためには、これらの項目を利用した検索が有効且つ重要である。 スポーツマネジメント学部で教育・研究の対象となる主題には、新しい事象が多く含まれているが、分類記号や件名標目は、特にこのような新しい主題の学問分野の中での位置付けや他の主題との関連の理解に有益という考えから、本稿では「e スポーツ」の分類記号と件名標目を例に用いて、新しい主題についての理解を深める方法について考察した。 また、e スポーツを主題とする図書や各種辞典、ウェブサイトで示されているe スポーツの定義にほぼ共通する「対戦」、「競技」というキーワードが米国議会図書館件名標目表にあるeSports(Contests)という件名標目で端的に表現されていることについても言及した。, When library users are looking for material about something at the library, they often use subject retrieval. Considering the need for locating information by subject, classification numbers and subject headings as the standard access points are used by almost all libraries to show the subjects of library materials. They are assigned to all items listed in the online catalog, which makes it easier for library users to find books on the same or similar topics. Therefore, they can serve as very useful and important data items for library users to retrieve relevant information and identify resources efficiently and effectively. This means, they provide university students with several vital clues to understanding the topics in connection with their subject area and this is especially true in the case of newly emerging topics such as “eSports”. Through the bibliographic data available from NDL-Bib, this paper verifies which class numbers and subject headings are being assigned to the literature on eSports. Furthermore, this paper reviews the extent to which the keywords “meeting” and “competition,” that commonly occur in the definitions of eSports found in books, dictionaries, and websites, are expressed under the subject heading, eSports(Contests) in LCSH. Additionally, the significance of understanding the concept of eSports from the perspective of Library and Information Science is discussed.}, pages = {161--168}, title = {e スポーツ関連図書の分類記号と件名標目}, volume = {1}, year = {2020}, yomi = {ヤギ, ケイタロウ} }