@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000703, author = {市村, 真納 and ICHIMURA, Mana and 小沼, 梨沙 and ONUMA, Risa}, journal = {尚美学園大学総合政策研究紀要, Bulletin of policy and management, Shobi University}, month = {Sep}, note = {研究ノート, Research Note, 本稿では、概ね創業数年後の成長期の企業の支援を目的に、経営コンサルタント(組織外の補佐者)の立場から考案した、「香り」を利用する新たな創業者面談手法について論じる。この期にある創業者は、事業拡大にともなう組織のスケールアップや長期的な目標の再設定、トップマネジメントとしての自己認識の再考などに迫られることが多い。この難しい局面に対する支援には、一般的な経営コンサルティングで行われる、財務諸表に基づく助言やフレームワークを用いた現状分析による提案に加え、創業者自身が全人的に企業の発展に向かうことを促す新たな面談手法の導入が必要ではないかと筆者らは考えた。この問題意識から、14 種類の「香り」をコミュニケーション・ツールとした面談手法を考案し、今後の調査に備え研究を行った。, In this paper, we will argue about a novel method of management consulting using “Aroma” for supporting founders and their companies in the growth stage, several years after their foundations. This method is designed from the viewpoint of outside consultants. Founders in the growth stage are often faced with the necessary to scale up their organizations, reset long-term goals, and reconsider their self-awareness as a top management. As support for this difficult situation, Consultants should apply another approach for holistic effort of founders, not only proposals based on financial statements and current-state analysis frameworks which are general technique of management consulting. Therefore the novel method of consulting using 14 kinds of “Aroma” as communication tool is designed, and we make a study of this method.}, pages = {19--28}, title = {「香り」を経営コンサルティングに生かす : 創業支援のための新たな面談手法の導入}, volume = {36}, year = {2020}, yomi = {イチムラ, マナ and オヌマ, リサ} }