@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000696, author = {上村, 博昭 and KANMURA, Hiroaki}, journal = {尚美学園大学総合政策研究紀要, Bulletin of policy and management, Shobi University}, month = {Mar}, note = {研究ノート, Research Notes, 企業、観光客、コンベンションの誘致、地場産品の販路拡大などの局面では、地域間競争の様相を呈する。地域経営の観点では、中央政府、地方政府を問わず、このような局面において、地域の魅力を発信することを試みる。こうした取組みを捉えようとする枠組みの1つが、地域のマーケティングの概念である。地域のマーケティングは、マーケティング理論を基礎としながら、地域間競争の状況下で、各地域の戦略的優位を模索する方策について議論し、分析している。従来から注目される地域ブランド論、観光地のマーケティング、地域活性化との相違点はみられるが、明瞭には区別し難い。これまでに、観光客の誘致に向けた取組み、地域のイメージアップに向けた広告宣伝など、様々な活動が事例として紹介・分析されている。日本でも、都道府県が、アンテナショップをはじめとする政策展開を通じて、地域のマーケティングとして捉えうる活動を実施している。地理学的観点からみると、地域のスケールに関する検討や、実態分析が不足する点が課題といえる。他方、地理学では、従来には十分に検討されていなかったが、地域特性の表象(地域イメージ)、地域間競争をめぐる主体間関係の議論、地域経営の分析など、地理学の研究領域において、新たな知見をもたらす可能性がある。今後、さらなる研究の蓄積が望まれる。, Attraction of companies, tourists, conventions, and expansion of sales channels of local products has been developed under the regional competition. From the viewpoint of regional management, both national government and local government try to attract the customers to the region in such a situation. One of the frameworks to capture such efforts is the concept of place marketing. Place marketing, based on the marketing theory, discusses and analyzes strategies for seeking strategic advantage in each region under the context of regional competition. Although there are some differences from the regional brand, marketing of sightseeing spot, and regional revitalization, it is difficult to clearly distinguish from them. Various activities have been introduced and analyzed as examples, such as efforts to attract tourists, advertising to improve the image of the region. In Japan, prefectural governments are conducting policies that can be regarded as the place marketing, such as antenna shops. From a geographical point of view, the issue is that there is a shortage of setting the regional scales and analysis of real conditions. On the other hand, in geography, marketing activities has not been sufficiently studied. However, it would be possible for further research of representation of regional characteristics (regional image), discussion of inter-regional relationships over regional competition, and analysis of regional management. It can be said that there is a possibility of bringing new knowledge. Further research is expected in the future.}, pages = {53--63}, title = {地域のマーケティングに関する地理学的考察}, volume = {35}, year = {2020}, yomi = {カンムラ, ヒロアキ} }