@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000682, author = {茂出木, 敏雄 and MODEGI, Toshio}, journal = {尚美学園大学芸術情報研究, Journal of informatics for arts, Shobi University}, month = {Oct}, note = {研究ノート, Research Notes, これまで映画・放送事業者でないと制作・編集や配信に携わることが困難であった映像メディアに対し、誰しもがスマートフォンだけで手軽に扱える時代になった。このように身近になった映像メディアを理解するため、基盤となる音響と画像の信号処理を学習することは重要である。音響は1次元の時間次元に定義され、画像は2次元の空間次元に定義された媒体で、ヒトが認識する感覚系も聴覚と視覚で異なっており、音響と画像は互いに交わる要素が無い。しかし、信号処理という観点では殆ど共通の技術を適用でき、音響または画像に固有な技術を見出す方が寧ろ難しい。即ち、音響または画像の信号処理のいずれか一方を学習すれば、他方は学習しなくても類推できてしまう。あるいは、音響または画像の信号処理のいずれかの学習で躓いた項目があれば、他方の対応する項目の学習で補習できる、いわばクロスオーバー学習を実現できる。本稿では、筆者が制作してきたWindows パソコン版の音響と画像の信号処理アプリケーションソフトについて述べる。, In these days, anybody can deal in production, edition and distribution of video media, which had been monopoly of cinema or broadcasting professionals. For understanding of video media technology being easy to use, it is important to learn both acoustic and image signal processing which are fundamentals of video media. Acoustic media are defined in a one-dimensional temporal dimension whereas image media are defined in two-dimensional spatial dimensions. In human beings, acoustic media are sensed by ears whereas image media are sensed by eyes, and there no common features between them. However, in signal processing fields, almost common technologies can be applied to these two media, and it is difficult to find unique technologies dependent on either acoustic or image media. In other words, if we learn one field on either acoustic or image media, we can also understand the other field without learning it. Moreover, if we find a difficult point to understand in one field, we can understand the corresponding point in the other field by cross-over learning. In this report, we present our developed Windows application software tools for learning of both acoustic and image processing technologies.}, pages = {43--66}, title = {音響と画像の信号処理に関するクロスオーバー学習教材の制作}, volume = {31}, year = {2019}, yomi = {モデギ, トシオ} }