@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000673, author = {十時, 宏之 and TOTOKI, Hiroshi}, journal = {尚美学園大学芸術情報研究, Journal of Informatics for Arts, Shobi University}, month = {Mar}, note = {研究ノート, Research Notes, 筆者は,学生の美術に対する「苦手意識」,「美術嫌い」を改善するための基礎資料として「抽象美術のイメージ調査」を作家・美術関係者26名に対して,5 項目からなる調査を行った。質問は、(1)イメージ(2)作品(3)作家(4)学習経験(5)興味とした。質問(2),(3)では,上位は世界的な有名作家が多く,日本人作家の作品イメージが上位に挙がらなかった。質問(4)では,約半分が学習経験ありとの回答だが,中学校と大学の専門教育を除くと4割弱であり,学習経験としては少ないといえる。質問(5)では,大多数は「どちらも興味がある」との回答を得たが,「抽象美術に興味がある」との特定した回答はわずか1名であり, 取り上げられる割合が低いといえる。以上の調査結果を踏まえ,抽象美術に対する学習経験や興味・関心の実情としては, 全体的に低いことが示唆された。また,(1)より導き出された2つの要素「表現」と「心」を活かした題材・技法を提案し,実践につなげたい。, The author carried out a survey to obtain a basic data to remove preconceived idea of students that they dislike fine art and they are weak for it. The survey has been done by questionnaire of 5 questions targeting 26 authors and people who relate to the fine art.Questions are following;(1) image (2) work (3) author (4) learning experience (5) interest.For the question (2) and (3),respondents raised world famous authors for their answer, while Japanese authors are unfamiliar to them. In the question (4), about 50% of them answer that they have experienced fine art. However,it actually takes up a little under 40% only except those who have studied at specialized course in junior high and college. For the question (5), majority of respondents answer that they are interested in both of them. But only one person showed his specific interest in abstract fine art. It is evident from these findings that abstract fine art is unpopular subject in the class and little study has been done so far. The important key words “heart”and “experience” obtained by chance in the question (1), can be and should be applied to materials and study of fine art.}, pages = {43--53}, title = {美術教育のための抽象美術のイメージ調査 : 作家・美術関係者に対する質問紙調査をもとに}, volume = {30}, year = {2019}, yomi = {トトキ, ヒロシ} }