@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000638, author = {菅沢, 茂 and SUGASAWA, Shigeru}, journal = {尚美学園大学総合政策論集, Shobi Journal Of Policy Studies,Shobi University}, month = {Dec}, note = {論文, Article, 本研究の目的は、教師の在るべき姿、すなわち教師の人格や望ましい道徳性の在り方についての基本を考察することにある。このことが教師にとって、各種の教育方法や指導技術の巧拙を超えて、根本的に大事な資質だと思うからである。教育者たる者は、それにふさわしい人格や道徳性を自ら養う鋭意と、学習者の言動を皮相でとらえず彼らの心の奥を探って、その無意識下に去来する「あるもの」にはたらきかけていく努力とを忘れるべきではない。またそのために、人間の精神が常に安定と破壊に象徴されるところの、正負や明暗という二つの対立した観念の間を波動する拮抗調和として維持されることを知らなければならない。, The purpose of this research is to examine the appearance of the teacher, that is, the personality of the teacher and the way of desirable morality. I think that this is fundamentally an important qualification for teachers. Teachers should not forget that they are keen to cultivate their own personality and morality themselves and the effort to explore the inner part of the students’ problem behaviors and to work on “something” that they will unconsciously leave. In other words, we must know that the human spirit is constantly being maintained as a counter-harmony,swaying between two conflicting ideas such as stability and destruction, positive and negative,light and dark.}, pages = {119--127}, title = {教師の道徳性に関する一考察 : 適切な指導を求めて}, volume = {25}, year = {2017}, yomi = {スガサワ, シゲル} }