@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000632, author = {伊藤, 雅之 and ITO, Masayuki}, journal = {尚美学園大学総合政策論集, Shobi Journal Of Policy Studies,Shobi University}, month = {Dec}, note = {論文, Article, 本考察の目的は、野菜のネット通販における消費者の利用実態の特性を明らかにしたうえで事業者が講じるべき施策を提案することである。野菜購入におけるネット通販利用開始の前後における変化として、リアル店舗での買物頻度の減少、自宅の夕食で煮物メニューや野菜も登場する肉料理や魚料理メニューの出現頻度の増加があげられている。これを踏まえて、首都圏1都3県に住む2人以上世帯の女性を対象としてWeb アンケートを実施した。その結果、野菜のネット通販におけるネットスーパーと生協系サイトの利用回数シェアは72.5%を占めた。有効な施策は、野菜の品質による差別化を追求することに限界があるため、サイトの見やすさを追求するプロモーション戦略を講じることである。また、ショッピングモールサイトと食品宅配専門サイトの利用回数シェアは27.5%を占めた。有効な施策は、新規市場の創出を意識して、野菜の品質向上を追求する差別化戦略を講じることである。, This study aims to clarify the characteristics of actual usage of consumers in the online retailing of vegetables and propose measures for business operators. Some of the changes cited in the status before and after the start of using online retailing for vegetables are a reduction in purchasing frequency at real stores and increase in the frequency of inclusion of meat and fish dishes in dinner menus at home, in which stewed items and vegetables also appear. Based on this, a web questionnaire was circulated among women from households with at least two persons, in Tokyo and in three prefectures of the Tokyo metropolitan area. It was found that the proportion of frequency of use of online supermarket and co-op sites in the online retailing of vegetables was 72.5%. A promotion strategy pursuing improvement of the site’s visibility was considered effective, since there was a limit to pursuing differentiation based on the vegetable quality alone. Moreover, the proportion of usage of shopping mall sites and food delivery specific sites was 27.5%. Considering the creation of new markets, devising a differentiation strategy pursuing improvement in the quality of vegetables was presumed effective.}, pages = {1--17}, title = {野菜のネット通販ビジネスの拡大施策に関する一考察}, volume = {25}, year = {2017}, yomi = {イトウ, マサユキ} }