@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000424, author = {小池, 保 and KOIKE, Tamotsu}, journal = {尚美学園大学芸術情報研究, Journal of Informatics for Arts, Shobi University}, month = {Mar}, note = {マスメディアの経営が、極めて苦しい。不況による打撃だけではない。「マス」広告によるコミュニケーションが、以前のようには効かなくなったことが大きい。論考ではまず、その背景となっている、意識と行動を激変させた「賢い生活者」のあり方に注目し、「クチコミ」というコミュニケーションが表舞台に登場してくる必然性について論じる。続いて、新たな状況に適合すべく、広告ビジネスの先端的クリエイターたちが始めた「コミュニケーション・デザイン」という最新の取り組みが、どんな有効性を持つか検証する。賢い生活者との、最高レベルのコミュニケーションを実現するために、例えば全国の郵便局までをも「メディア」に変えてしまうなど、自由かつキメ細やかにデザインされたコミュニケーションの創出が、どのような新たな時代を拓いてゆくのかについて展望する。, The entirety of the "mass" media business field is facing extremely unfavorable and unstable conditions.These turbulent times can be attributed not only to the series of global recessions from which allbusiness are suffering; but largely to the ineffectiveness and outdated "mass" communication advertisingmethods.A more detailed study and background of the current situations will be pointed out here. Starting with focuson the review of the "wise consumers" which changed public consciousness and behaviors, the inevitabilityof communication with "word of mouth" which moves to the mainstream also be discussed.Subsequently, the discussion will validate the evidence of effectiveness of the newest approach -"Communication Design" - which is being put into practice by the leading creators in advertisementworld.To establish the highest level of communication with the wise consumers, the concepts of this newera will be put in perspective. It will be lead by freely and at the same time carefully designed newcommunication concepts, such as one which might change all the post offices across the country into anew form of "media.", 1, KJ00007042079, 論文, Articles}, pages = {1--26}, title = {「マス」の希薄化から始まった、新たなコミュニケーションの模索}, volume = {17}, year = {2010}, yomi = {コイケ, タモツ} }