@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000417, author = {竹内, 誠 and TAKEUCHI, Makoto}, journal = {尚美学園大学芸術情報研究, Journal of Informatics for Arts, Shobi University}, month = {Mar}, note = {音楽理論は経験と習慣からその多くは組み立てられており、それが音楽経験の少ない学習者の理解の妨げとなっている。理解の妨げとなる理由は、理論の論理的説明が不十分なためである。この様な伝統的音楽理論の問題点は、論理を数理的に組み立てることによって解消が可能と思い至り、音楽理論の数理的考察を試みた。その結果、音楽理論を数理的な思考により再構築することは、音楽経験の少ない学習者の理解に有用なだけではなく、音楽の新たな表現の発見に繋がる可能性があることも確認できた。今回は、コード上のスケール(available note scale)を、コードの構成音から数理的に導き出すことを考察した。これにより、既成のスケールの他に、既成の枠以外のスケールを作り出せることから、実際の音楽に柔軟に対応が可能な理論であることが確認された。, Many aspects of the theory of music consist of experience and customs, which prevents learners oflittle musical experience from understanding the theory.The author has got an idea that such a problem of the traditional theory of music can be solved by restructuringthe logic with mathematical way of thinking and tried to consider the theory of music mathematically.As a result, the author could affirm that restructuring the theory of music by mathematical way ofthinking can not only help understanding of learners of little musical experience but also has possibilityof discovering a new way of expression in music.In this study, the author considered the way of deriving available note scales from the notes of achord mathematically.By this study, the author affirmed that this theory can be applied to practical music flexibly becauseit can derive scales other than those in the existing frames., 2, KJ00007031199, 論文, Articles}, pages = {25--41}, title = {音楽理論の数理的考察 : コード上のスケール(available note scale)}, volume = {15}, year = {2009}, yomi = {タケウチ, マコト} }