@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000414, author = {高橋, 瑞江 and TAKAHASHI, Mizue}, journal = {尚美学園大学芸術情報研究, Journal of Informatics for Arts, Shobi University}, month = {Nov}, note = {我が国の音楽大学を卒業する学生のうち、職業演奏家の道に進む者は一部に限られている。しかし、ステージでの演奏は、心を豊かにし、精神を高みへと導く営みである。演奏者は、作曲家への畏敬のもと、作品をどのように表現したいのかを明らかにし聴衆に伝える。その行為を通じて自分自身の魂の声を感じ取り、自分自身との対話を極める。こうした理由から、ステージでの演奏体験は、プロの演奏家を志す者にのみではなく、すべての学生にとって非常に有意義である。教育機関としての音楽大学に求められる役割は、すべての学生がステージで自分の演奏を披露し、上達させることのできる環境を与えることである。音楽大学は、学生の自発性を養い、彼らに秘められた可能性と独自性をステージ上で育て、引き出していく場所である必要がある。本稿では、筆者がドイツへの留学、ゼミナールへの参加等を通じて得られた経験をふまえ、我が国の音楽大学のカリキュラムのさらなる発展に向けた提案を目指したい。, Among all the students who major in music performance in the universities, only a few of them would choose their career as professional musicians after graduation. Music performance on the stage is an experience to enrich mind and put spirit to higher place. With the feeling of awe for the composer, the performer explicit how s/he would like to express the composition, and represent their feeling to the audience. According to such activities, the performer perceives his/her own spirit and master the communication with himself/herself. For this reason, music performance on the stage is of great value not only for those who aim to be professional performers, but also all other students.The role of music universities as educational institutions is to provide an appropriate environment in which all the students have the opportunities to perform their music on the stage. Music universities should foster student's spontaneity, develop and bring out their potentiality and originality. In this essay, I try to suggest a proposal for improvement of the curriculum of Japanese music universities through my experience of music classes in Germany., 5, KJ00007021461, 研究ノート, Research Note}, pages = {55--70}, title = {カリキュラムの充実と将来への展望 : ドイツの音楽教育を体験して}, volume = {14}, year = {2008}, yomi = {タカハシ, ミズエ} }