@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000409, author = {門田, 幸久 and MONDEN, Yukihisa}, journal = {尚美学園大学芸術情報研究, Journal of Informatics for Arts, Shobi University}, month = {Mar}, note = {本稿は、フランスのソルフェージュ教育の新体制、「フォルマシオン・ミュジカル」による1テキストの教育内容について調べた。フランスでは、従来のソルフェージュは一新され、「フォルマシオン・ミュジカル」と名称が改められた。ここでは、全7巻で組まれているテキストの中の第2巻(課程2年目)について、22の課(レッスン)と3つの口述テストと3つの筆記テストの教育内容の概要、22の課と3つの口述テストと3つの筆記テストの中にある各課題の内容、22の課と3つの筆記テストの中にある実習の主な内容を、整理しまとめた。そして、このテキスト第2巻の教育課題の特徴について最後にまとめた。このテキストの各「課(レッスン)」は、古今の音楽的に適格な音楽作品が選ばれ、それらの音楽の理解と表現の獲得に向けた課題を中心に、あらゆる角度からの準備練習課題が組まれていた。今後、このテキストの第3巻から第7巻の教育内容についても、引き続き整理しまとめる予定である。, In this report, I studied on the education method of a textbook for "Formation musicale", a new French education system for solfege. Conventional solfege has been completely renewed in France and the new solfege is called "Formation musicale". On the volume 2 (for 2nd year course) in all the seven textbooks, I arranged ; (1) The summary of the education contents (of 22 lessons and 3 oral tests and 3 writing tests), (2) The contents of each training exercise (in 22 lessons and 3 oral tests and 3 writing tests), (3) Main contents of practices (of 22 lessons and 3 writing tests). Also, the characteristics of training exercises on the volume 2 were described as a conclusion. In the lessons of this textbook, appropriate musical works are selected from modern and ancient musical works, and preparatory training exercise from various angles are included mainly on the exercise for understandings and expressions for such musical works. After this, I will continue to examine the education contents of the volume 3 to 7 in these textbooks., 3, KJ00004933441, 研究ノート, Research Note}, pages = {27--45}, title = {フォルマシオン・ミュジカルの1テキストの内容研究II}, volume = {13}, year = {2008}, yomi = {モンデン, ユキヒサ} }