@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000397, author = {江頭, 満正 and ETOH, Mitsumasa}, journal = {尚美学園大学総合政策論集, Shobi journal of policy studies, Shobi University}, month = {Jun}, note = {本研究の目的は、カンボジアで実施している国際サービスラーニングツアーで、社会人基礎力の成長を確認することである。このプログラムは6 年前から実施しており、教育効果を高めるための設計を行っている。学生らには、日本とカンボジアの、水道もガスも通信環境も不十分な開発途上国の違いという外的刺激が与えられる。内的刺激は、社会正義価値観、貧しいこども達との接触である。また、サービスラーニングで重要とされている「振り返り学習」は、体験前、体験中、体験後に実施した。測定の結果、全ての学生に人間性と社会人基礎力の成長が確認できた。, The purpose of this study was to examine the possible enhancement of fundamentalcompetencies for working persons in college students as a result of participating in international service-learning tour in Cambodia. This program has been carried out continuously for six years. Students will receive the stimulus from the outside. The stimulus is inspired by the differences between the developing countries and Japan of the environment.In Cambodia, water, gas, communication environment is insufficient. Students willreceive the mental stimulation. It is justice and different social environment, from poorchildren, it is a stimulus from the team mates. We designed to enhance the effect. It is akey to service-learning, the REFLECTION, experience before, during experience, werecarried after the experience. Results of the evaluation growth was be confirmed to all students.It is humanity and fundamental competencies for working persons., 8, KJ00010276959, 論文, Article}, pages = {145--166}, title = {国際サービスラーニングの教育効果 : カンボジア孤児院支援を事例に}, volume = {22}, year = {2016}, yomi = {エトウ, ミツマサ} }