@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000253, author = {鈴木, 常恭 and SUZUKI, Tsuneyasu}, journal = {尚美学園大学芸術情報学部紀要, Bulletin of the Faculty of Informatics for Arts, Shobi University}, month = {Dec}, note = {現実あるいは架空の出来事や事態を時系列および因果関係に従って、一定のまとまりをもって記していくものが「物語」である。ドキュメンタリーも出来事を時系列、因果関係を意味づけ、解釈し、解明するという点では「物語」である。しかし、ドキュメンタリーの「物語」に対し「反物語」が突きつけられた。本稿は、環境化したテレビにおいて「ドキュメンタリー」が、どのように「物語るドキュメンタリー」として生成され、どのように「物語らないドキュメンタリー」へ変容していくかを考察する。考察の中心となるのは、テレビ草創期の1950年代半ばから変容が顕在化てくる1960年代後半までである。テレビド・ドキュメンタリーが、他の番組と同じように演出的変容は、当然演出家の問題として顕在化する。が、機器の開発・導入によっても演出に変容をうながし顕在化させる。本稿では、この点についても言及する。, A story consists of the description of incidents or situations - whether they are real or fictional - in a chronological order or based on a causal relationship. A documentary may be considered a story in a sense that it gives a meaning to incidents by describing them in a chronological order, adding causal relationship, interpreting and explicating them. Anti-story, however, now confronts stories in documentaries. This essay examines how a documentary has been created as a 'narrative documentary' and how it transformed into a 'non-narrative documentary'. This essay focuses on the period between the mid-1950s, TV's early period, and the late-1960s, during which such transformation manifested. Similar to other TV programs, dramatization of TV documentaries has become an obvious problem among directors. Development and introduction of new recording equipment also contribute to the transformation (of documentaries) and the manifestation of dramatization. This essay refers to this issue also., 2, KJ00004919559, 論文, Article}, pages = {11--33}, title = {テレビ・ドキュメンタリーにおける表現の生成と変容についての一考察 : 「物語るドキュメンタリー」と「物語らないドキュメンタリー」}, volume = {8}, year = {2005}, yomi = {スズキ, ツネヤス} }