@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000245, author = {坪口, 昌恭 and TSUBOGUCHI, Masayasu}, journal = {尚美学園大学芸術情報学部紀要, Bulletin of the Faculty of Informatics for Arts, Shobi University}, month = {Dec}, note = {第一章では、アフリカ土着音楽において特徴的な要素であるポリリズムについて、CDやVTR等の音資料から採集・採譜し、その特徴を分析する。第二章では、アフリカ音楽に特有の音律について、音資料から聴取し十二平均律とのずれや傾向を調べる。それらにより、ジャズやブルースのルーツがアフリカ音楽にあるという通説の音楽的裏付けをおこなう。, Chapter1 is the analysis of the uniqueness of polyrhythm in African Native music based on the audio and visual resorces such as CDs and VTRs. Chapter2 is the analysis of the tendency and difference in the tonal system in African music, with the comparison to "equal temperament". Based on these analysis and resorces, the generally accepted opinion that African music is the origin of jazz and blues, would be proved in the latter part of regime., 5, KJ00004919550, 論文, Article}, pages = {71--87}, title = {アフリカ音楽分析 : ジャズのルーツとしてのポリリズムと音律 (音楽表現学科特集号)}, volume = {6}, year = {2004}, yomi = {ツボグチ, マサヤス} }