@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000231, author = {丸山, 恵美子 and MARUYAMA, Emiko}, journal = {尚美学園大学芸術情報学部紀要, Bulletin of the Faculty of Informatics for Arts, Shobi University}, month = {Sep}, note = {G.ヴェルディのオペラ《トロヴァトーレ》と《運命の力》に登場するレオノーラは、名前だけでなく、共通する部分が多い。二人とも身分の高いスペイン貴族、美しく清純で年の頃は20歳前後、信仰深いが一途で情熱的な女性、そしてどちらもアウトサイダー(ジプシー、インディオの末裔)を愛している。しかし歌の内容からは異なるところが多く、それぞれ別の歌唱表現が求められる。《トロヴァトーレ》のレオノーラには華麗なテクニックとともに情熱的で迫力のある声が、《運命の力》のレオノーラにはいっそうの重厚さと悲劇性が必要となる。そして両者いずれもが、「ヴェルディの声」、すなわちベルカントからさらにドラマティックな表現の可能な声で情熱的な人物像を描き出し、観客に感動を与えることが肝要となるのである。, Leonoras who appear in operas "Il Trovatore" and "La Forza del Destino" by G. Verdi have not only the same name but they have many characteristic aspects in common. They are both very young, pure and beautiful Spanish noblewomen, pious but passionate. Moreover they both love outsiders (such as a Gypsy or a descendant of Indian). Simultaneously, however, there are many musical differences between the two characters, therefore, different singing expression is required for each of them: virtuostic and brilliant agilita and powerful vocal tones for Leonora in "Il Trovatore," grave and tragic vocal character for Leonora in "La Forza del Destino." It becomes important for them to give a deep impression to the audience by interpreting the passionate character with distinctive voice necessary for Verdy's repertoires, namely "Voce Verdiana": even more dramatic voice extended from the techniques of bel canto or coloratura., 5, KJ00004919436, 論文, Article}, pages = {57--69}, title = {二人のレオノーラ : ヴェルディの《トロヴァトーレ》と《運命の力》における歌唱表現の違い (音楽表現学科特集号)}, volume = {4}, year = {2004}, yomi = {マルヤマ, エミコ} }