@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000216, author = {石井, 満 and ISHII, Mitsuru and 門田, 幸久 and MONDEN, Yukihisa}, journal = {尚美学園大学芸術情報学部紀要, Bulletin of the Faculty of Informatics for Arts, Shobi University}, month = {Mar}, note = {テレビジョン放送の歌謡番組では、カメラワークとスイッチングの技法を駆使して、歌手などがスタジオにて演奏、歌唱する様子が撮影される。これらの独特な映像表現の機能について楽曲分析を交えた事例研究によって考察した。歌謡番組の撮影は、被写体の変化が少ない中で歌手の顔を良く見せ、音楽の流れにそった形で変化をつけるという繰り返しが基本構造である。この冗長性を緩和するためにも多彩な構図と動きのあるカメラワークや印象的なショットの接続が必要とされる。事例においても音楽の高揚を表現するため、アップショットの提示と近接する動きが多用されていたが、これらの必然的な強調にも音楽の構造に基づく段階がある。限られたカメラ台数によってなされる撮影技法のバリエーションでは適切な表現と冗長性の緩和の両立は難しい。, In musical programs on television, directors plan their images, shooting singers, using impressive cameraworks and switching. We considered by a case study based on a music analysis about these special features of the video expression. In the camerawork of musical programs, frequent scenes of close-up shots of the singer and changes to have adjusted to musical expressions are expected from the audience. Therefore, it is likely to be the tendency in which it will often become redundant scenes. To reduce this tendency, various shots, camera techniques and impressive connections between shots are utilized. In our case study, we confirmed that frequent scenes of close-up shots and the close movements frequent camera approaches were necessary in order to display superb mix in accordance with the musical performance. Also, we realized that there exist methods based on the musical structure in the visual emphasis. With the variation of the camerawork-by using a three-camera operation, for instance-it is difficult to express the methods in the appropriate way without redundancy., 1, KJ00004916652, 論文, Article}, pages = {1--16}, title = {テレビ歌謡番組の撮影技法における演出的機能の考察 : 楽曲分析を含めた事例研究の試み}, volume = {3}, year = {2004}, yomi = {イシイ, ミツル and モンデン, ユキヒサ} }