@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:02000041, author = {櫻井,光行 and SAKURAI, Mitsuyuki}, journal = {尚美学園大学スポーツマネジメント研究紀要, Bulletin of sport management,Shobi University}, month = {Dec}, note = {論文, Articles, 筆者はマーケティング戦略の基本概念であるSTP(セグメンテーション、ターゲティング、ポジショニング)について、疑問を持っていた。「Tの前提であるS」のようなP の前提がないのはなぜなのか、コンセプト(以下C)はなぜSTPに含まれないかの2 点である。本稿の目 的は、文献調査によりSTPの起源や上記疑問への解答を探ることで、いかに学生にマーケティング戦略をわかりやすく教えるか、そのための示唆を得ることにある。STPを提唱したコトラーのテキスト「マーケティング・マネジメント」の記述の変遷を通じて、STが元来戦略 の概念であったのに対して、P は新製品開発に関わる概念であり、出自が異なることがわかった。Tの決定が顧客の認識する競合、P の前提となる認識空間を決めるというロジックがSTPに繋がったのである。また、P には競合との差別化ポイントとなる価値(軸)の特定・選択という前提作業が不可欠であることが改めて確認された。更に、Cは顧客にとっての主観的な商品の意味(価値)であり、誰のどのようなシーンで価値が生まれるかが含まれる。 したがって、CはSTPを包括する上位概念として学生に教えられると提案できる。, The author has had questions about STP( Segmentation, Targeting, and Positioning), the basic concept of marketing strategy: why there is no P premise like S, which is the premise of T, and why concepts( hereafter C) are not included in STP. The purpose of this paper is to explore the origins of STP and the answers to the above questions through a literature review in order to obtain suggestions on how to teach marketing strategy to students in an easy-to-understand manner. Through the changes in the description of Kotler's text "Marketing Management," which proposed STP, it was found that ST was originally a strategy concept, whereas P was a concept related to new product development and had a different origin. The logic that the decision of T determines the competitor that the customer perceives and the cognitive space that is the premise of P led to STP. It was also confirmed once again that the prerequisite work of identifying and selecting the value (axis) that is the point of differentiation from the competitor is essential for P. Furthermore, C is the subjective meaning (value) of the offerings for the customer, and includes who and in what scene the value is created. Therefore, it can be proposed that C can be taught to students as a superordinate concept encompassing STP.}, pages = {39--51}, title = {STPの起源 : いかにマーケティング戦略を教えるか}, volume = {6}, year = {2023}, yomi = {サクライ,ミツユキ} }