@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:02000038, author = {川本,勝 and KAWAMOTO, Masaru}, journal = {尚美学園大学スポーツマネジメント研究紀要, Bulletin of sport management, Shobi University}, month = {Dec}, note = {論文, Articles, スポーツ科学で利用されているPDCAサイクルを応用したe-Sports の授業を新たに考案した。 それぞれの受講学生はScratch を用いて自ら制作したシューティングゲームを使ってe-Sports競技を行った。今回の競技では、プレイヤーが弾を撃って10匹の敵を倒すまでにかかった時間を競った。 それぞれの受講学生はこの競技を5 回繰り返す間にLap-Time を改善するために自ら制作したゲームを改善することが出来る。今回の競技で受講学生は予想されるいくつかの改善ポイントを筆者からあらかじめ説明された。 授業の最後にアンケートを実施して、PDCAサイクルの効果を調べた。この授業の出席者は71名であった。 その結果、PDCAサイクルが5 回転した前後で、受講学生の改善点は{たくさん練習する}から{セリフの表示時間を短くする}に大きく変動した。この結果はPDCAサイクルの効果であると筆者は考える。また、競技の1 回目に比べPDCAサイクルを実施した後ではLap-Time は大きく改善した。この結果もPDCAサイクルの効果であると筆者は考える。 以上の結果から、PDCAサイクルをe-Sports の授業に利用できると筆者は考える。, The author devised new e-Sports class that apply the PDCA cycle used in sports science. Each student participated in an e-Sports competition using a shooting game created by himself using Scratch. In this competition, players competed for the time it took to shoot bullets and kill 10 enemies. Each student can improve their own game to improve Lap-Time during 5 repetitions of this competition. In this competition, the students were explained in advance by the author some points for improvement that were expected. A questionnaire was conducted at the end of this class to investigate the effect of the PDCA cycle. There were 71 attendees for this class. As a result, before and after the PDCA cycle was completed 5 times, the improvement points of the students hanged greatly from {practice a lot} to {shorten the display time of lines}. The author believes that this result is the effect of the PDCA cycle. In addition, Lap-Time improved greatly after implementing the PDCA cycle compared to the first competition. The author believes that this result is also an effect of the PDCA cycle. From on the above results, the author believes that the PDCA cycle can be used in e-Sports classes.}, pages = {1--17}, title = {PDCAサイクルを用いたe-Sportsの教育}, volume = {6}, year = {2023}, yomi = {カワモト,マサル} }