@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000151, author = {角屋, 明彦 and KADOYA, Akihiko}, journal = {尚美学園大学総合政策研究紀要, Bulletin of policy and management, Shobi University}, month = {Mar}, note = {春秋・戦国時代の中国の代表的名医は扁鵲であろう。その扁鵲の構築した〈治療世界〉を考察する。扁鵲に関わる多くの説話のなかで「太子蘇生説話」を取り上げ、『史記』扁鵲倉公列伝を用いる。しかしその真偽・詳細の吟味に重点を置くのではなく、後世の人々のイメージに残る扁鵲像を文学的に読み取ることを企図する。歴史資料の信憑性如何によらず、人々の心に映像化された扁鵲こそが、〈病やまい〉とその〈癒いやし〉に直接的に関与すると考えるからである。話のなかの3つの場面に注目するが、「中庶子との対話」のシーンでは「〈癒〉のベクトル」、「君との対話」のシーンでは「〈病〉の重層構造性」、「太子への治療」のシーンでは「師弟一体の治療活動」と「非魔法の科学的医療」が浮かび上がる。これらのいずれも現代に生きる我々に斬新で強烈なインパクトがある。扁鵲の説話それ自体に〈癒〉の力があると言えるであろう。, The most famous doctor in Chunqiu-Zhanguo Era( 春秋時代) may well have beenBianque(扁鵲). This paper discusses his healing system. Among his various episodes, I selected Guo-Taizi Revival Episode( 太子蘇生説話) and I used Shiji( 『史記』).Without too strict judgment and too much scrutiny of words, I respected the image ofBianque, therefore I tried to interpret the story literarily; because I think that the image in people's mind has the direct relationship to healing. From this standpoint, three scenesare important. Firstly, the scene of the dialogue between Zhongshuzi (中庶子) andBianque shows us" the vector of cure". Secondly, the scene of the dialogue between Guo-Jun( 君) and Bianque shows"the multiple strata of disease". Thirdly, the scene of the practical treatment Guo-Taizi( 太子) received shows both the team practice and nonmagical medicine. These episodes give us, who are living in modern scientific era, great and fresh instructions. We can say that episodes have the meaning of the power of healing., 1, KJ00009534019, 論文, Article}, pages = {1--9}, title = {扁鵲(へんじゃく)の〈治療世界〉 : (かく)太子蘇生説話}, volume = {24}, year = {2014}, yomi = {カドヤ, アキヒコ} }