@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000126, author = {大味, 潤 and OOMI, Jun}, journal = {尚美学園大学総合政策研究紀要, Bulletin of policy and management, Shobi University}, month = {Mar}, note = {「読み」「書く」「聞く」「話す」の4技能のうち、学生が何を求めているかを明らかにする為、尚美大学1年生の必修授業の履修者全6クラスで2010年度12月に共同アンケート調査を実施した。アンケートでは自己評価による英語力、学生にとっての英語の重要性、さらに将来的なニーズについて尋ねた。また同時に学習力の低下が指摘されるゆとり世代特有の傾向の有無を調査した。その結果、英語に対するコンプレックスが強い一方、英語に対するニーズは大多数の学生は認識しており、英語力があれば積極的に外国人と英語でのコミュニケーションを取りたい希望も強いことが分かった。これは英語によるプレゼンテーションやスピーチ、またTOEICに代表される各種英語試験も、学生の興味を十分に引いていないことを示唆している。また同時に、短期間の必修授業であっても、その授業内容により学生の英語力や、英語学習への取り組みそのもの、さらには英語に対する態度にも影響を与える可能性があることが分かった。, The researcher conducted a survey in all six English-mandatory classes for freshmen at Shobi University in December, 2010. The purpose of the survey was mainly to investigate the students' self-evaluation in English, the importance of English to them, and their English needs in the future. He also examined any tendency among the Yutori-generation toward a lack of interest in learning. The results show that despite the students feelings inadequate in English, they recognize the need of the language in their future careers. They demonstrate a strong desire to communicate with non-Japanese people in English when they acquire fluency in the language. This survey also shows that common classroom activities, such as presentation in English, speeches in English, and preparation for English proficiency tests (i.e. TOEIC), do not attract the attention of students enough in this generation. This research also reveals the possibility of change not only in students' language abilities, but also in their attitude toward English and English learning motivation even in the short term., 1, KJ00008203479, 論文, Article}, pages = {1--15}, title = {尚美大1年生の英語受容とそのニーズについての考察}, volume = {20}, year = {2011}, yomi = {オウミ, ジュン} }