@article{oai:shobi-u.repo.nii.ac.jp:00000104, author = {岩佐, 靖夫 and IWASA, Yasuo}, journal = {尚美学園大学総合政策研究紀要, Bulletin of policy and management, Shobi University}, month = {Mar}, note = {日本語学習者向け初級用教材である『しんにほんごのきそII』(スリーエーネットワーク)の教師用指導書には、巻末に全部で19の「学習者にとってまぎらわしい表現・文型」が掲載されている。このうち、日本語教育でいわゆる機能表現と呼ばれているものが五項目あるが、本稿では、この中で特に明確な類義語指導の実践が必要な「~ように」、「~ために」の分析を中心的に行い、具体的な指導法の一考察を取りまとめる。, The instruction manual for teachers using Shin Nihongo no Kiso II, teaching material for beginner students of the Japanese language (published By Three-ei Corporation), indicates a total of 19 expressions and sentence patterns that are confusing to students. Of these, five relate to the so-called function words as referred to in Japanese language education. This paper analyzes and discusses teaching methods for "…youni", and "…tameni", which require particular instruction as synonyms., 3, KJ00005551859, 論文, Article}, pages = {39--49}, title = {日本語類義語指導の教授法研究 : 初中級段階における機能語・「~ように」、「~ために」の分析を中心として}, volume = {16/17}, year = {2009}, yomi = {イワサ, ヤスオ} }